Co jeśli deweloper nie usuwa usterek w 30 dni?

W ostatnich latach wszelkiego rodzaju domy czy mieszkania są bardzo często kupowane bezpośrednio od deweloperów. Każdy klient ma nadzieję, że kupowany przez niego lokal nie będzie miał usterek. Jednak tak często się to nie zdarza. Dlatego wiele osób zastanawia się, co jeśli deweloper nie usunie usterek w terminie trzydziestu dni? Warto się tego dowiedzieć.

Zakup lokalu od dewelopera

Zgodnie z Kodeksem cywilnym deweloper podczas zakupu lokalu mieszkalnego powinien nam udzielić na niego rękojmi. Rękojmia liczona jest przez pięć lat od odbioru mieszkania i otrzymania do niego kluczy. Oprócz tego dodatkowo również można otrzymać od dewelopera gwarancję na zakup mieszkania lub domu. Rękojmia znacząco się różni od gwarancji. Przede wszystkim można stwierdzić, że jest ona świadczeniem przymusowym, które jest dla dewelopera obowiązkowe. Rękojmia jest odpowiednio uregulowana przez przepisy prawa. Natomiast gwarancja jest dobrowolną reakcją sprzedawcy. Określa ona zarówno uprawnienia dewelopera, jak i świadczone przez niego obowiązki. Jednak czas gwarancji udzielonej przez dewelopera może być różny w stosunku do różnego wyposażenia naszego domu lub mieszkania. Warto o tym pamiętać.

Termin usunięcia usterek

Gdy w lokalu zostaną wykryte jakieś wady lub usterki to deweloper ma obowiązek się nimi zająć w sposób skuteczny oraz efektywny. Jednak jego działanie jest w dużej mierze zależne od terminu wykrycia usterek. Mogą być one zarówno wykryte w trakcie odbioru mieszkania, jak i podczas jego użytkowania. Wszystkie usterki, które zostaną wykryte podczas odbioru mieszkania muszą zostać spisane na protokole zdawczo-odbiorczym. Jest to dokument podpisywany pomiędzy nabywcą lokalu a deweloperem. W terminie do czternastu dni deweloper powinien udzielić informacji na temat uznania lub odrzucenia wad, a w ciągu trzydziestu dni od odbioru powinien je w skuteczny sposób usunąć. Oprócz tego różnego rodzaju usterki mogą również zostać wykryte w trakcie użytkowania lokalu. W tym przypadku deweloper powinien je usunąć zgodnie z obowiązującą rękojmią.

Czytaj również  Jak oczarować gości efektami świetlnymi

Deweloper nie usuwa wad

Rynek pierwotny w Krakowie w obecnych czasach zawiera bardzo dużą liczbę mieszkań na sprzedaż. Warto je w odpowiedni sposób sprawdzić przed zakupem, aby stwierdzić, czy nie ma w nich żadnych usterek lub wad. Jednak często może zdarzyć się tak, że deweloper nie chce usunąć wad we wcześniej określonym czasie i wiele osób zastanawia się, co w tym przypadku można zrobić. Pierwszym krokiem będzie ponowne wezwanie dewelopera do wszystkich stwierdzonych wad. Natomiast jeśli deweloper nie zacznie ich naprawiać to należy wezwać go na piśmie do wyjaśnień. Opóźnienia w usuwaniu wad przez dewelopera mogą skutkować koniecznością zrealizowania przez niego rekompensaty finansowej na rzecz klienta, który kupił dany lokal mieszkalny. Można również poprosić o usunięcie wad zewnętrzną firmę i następnie obciążyć fakturami naszego dewelopera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*